måndag 1 oktober 2012

Jag kommer se ut som en fjant på scenen, eller ?

Då var jag tillbaka igen för att stjäla lite plats i denna blogg! Jag får ju passa på nu när jag endast har några dagar på mig och JA jag har faktiskt fått lov till att skriva lite fler inlägg här nu fram till fredag i alla fall!

På tal om fredag  är det nu inte många dagar kvar till den stora showfredagen, och givetsvis går det en massa tid åt att träna på koreografier och framförallt- förbereda mig mentalt! Faktum är att den mentala biten tar en hel del tid, det var ett par månader sedan jag gjorde en show på det här sättet nu och det gäller för mig att damma av alla mina kunskaper om hur man gör sig bra på scen. För DET ska man komma ihåg, att det är en konst i sig. Folk som inte själva dansar tror jag kan ha svårt att se, uppskatta och tänka på alla dessa småsaker som man som dansare hela tiden måste tänka på. Den vanligaste kommentaren jag tror att man oftast får höra är "alltså shiiit, hur kan man lära sig så många danser och komma ihåg allt??? amagaaahd!!" Well, klart det är en stor del av arbetet att träna in koreografi också men det finns så mycket annat en dansare måste ha som utstrålning, teknik, styrka, smidighet osv osv. Det är det inte många som tänker på, men som man själv som dansare tittar efter när man tittar på ett dansnummer.

En annan kvalité som är önskvärd är att vara flexibel, det är guld inom dansvärlden om man har lätt för att snabbt anpassa sig snabbt till en ny stil...det är inte min starka sida...suck!
Den tanken slog mig häromdagen när jag stod på min balettklass och min lärare sa till mig säkert tio gånger bara den första kvarten "upp med hakan Kimberly" och efter de gångerna "varje gång jag säger upp med hakan så menar jag dig Kimberly, så vet du och jag slipper säga ditt namn hela tiden för ingen annan här gör så"(alla som sett balett någon gång vet vad jag menar, man ska ha den här högfärdiga stilen genom att böja huvudet lite lätt bakåt grejen) okej hehe ja tänkte jag. Jag har visst kommit av mig lite ifrån sådant som ska vara "min stil" egentligen efter att ha showat med Cabaret Moulin i ett år. Men det börjar bli bättre, och nu ytterligare någon klass senare känner jag väl att, ja jo, jag börjar komma tillbaka till mitt gamla Jag. Ändå ganska nöjd var jag, då jag hade börjat hitta mig själv igen och börjat bli bekväm i min gamla dansstil när jag kom på att- jag ska ju faktiskt showa med Cm snart. Great. Känner jag mig själv rätt, visst fasen kommer jag se ut som en balettfjant på scen när det väl är dags. Herregud, jag dör då. Varför är jag så dålig på att anpassa mig?? Vi får helt enkelt se hur det går. Fortsättning följer...


Det är SÅ underbart att ha Elecktra vid min sida, hon vet också hur det känns att helt tiden anstränga sig för att försöka tona ner det graciösa. Inte lätt alltid!

/ Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar